مبلمان اداری و خانگی

میز ، کمد ، سرویس خواب و...

مبلمان اداری و خانگی

میز ، کمد ، سرویس خواب و...

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

دکوراسیون اداری دارای سبک و قانون های است که نسبت به نیاز و سلیقه های متفاوت در مبلمان اداری هر زمانی قابلیت تغییر پذیری را دارد.


هماهنگ کردن محیط کاری با ایده ها و سلیقه های جدید برای خلق فضایی اثرگذار و زیبا تردر محیط اداری به مبلمان اداری وابسته است.


طراحی داخلی محیط اداری و مبلمان اداری نقش به سزایی در کیفیت فضای ساختمان ایفا می کند. نحوه چیدمان مبلمان اداری و تقسیم بندی فضا ها برای مبلمان اداری، جنسیت و رنگ پوشش کف، سقف و دیوارها نور پردازی، مبلـمان اداری و دیگرقسمت ها تعیین کننده زیبایی و کار آمدی محیط کار و فضاهای داخلی هستند. امروزه تاثیر طراحی داخلی در محیط اداری بر آرامش ومجموعه هنجارهای عصبی در فضاهای اداری اثر بخشی بسیار بدیهی دارد..


عملکرد

عناصری که باید در نگاه اول مدنظر قرار گیرد عملکرد و نوع پردازش آن فضا است. یک چهار دیواری می‌تواند به عنوان، اتاق خواب، اتاق خواب کودک یا والدین،پذیرایی،حال،آشپزخانه، سالن ورزش،اتاقی از اداره کارمندان و مدیران اداری برای فعالیت مشخص باشد. ضروری می باشد با استفاده ازاستانداردهای معماری مثل نورپردازی ورنگ و چیدمان صندلی اداری ومبلمان اداری تقسیم گردد تا نوع فعایت مبلمان اداری کارمندان و مبلمان اداری مدیران مبلمان اداری مراجعه کنندگان درهر مکان دقیقآ مشخص شود.


افراد

نیازهای افراد یک خانواده یا یک سازمان اداری با دیگر اعضای آن مساوی نیست. وجود افراد مختلف از نظر جنسیت و سنی اصولا در محیط اداری نوعی تزئین خاص را به همراه دارد. خصوصیات روحی و روانی افراد یک خانواده یا محیط کار در زمانی که با هم یا باهم نیستند نیز از عواملی بسیار مهم در چیدمان خانه یا مبلمان اداری و صندلی های اداری و میز های اداری بشمار می رود به همین علت داشتن طرح های متنوع در چیدمان مبل و صندلی اداری در مبلمان اداری و یا حتی دانستن سلیقه اعضای آن محیط برای اعمال نظر آنها ضروری است.


آسایش

در نظر گرفتن آسایش راحتی افراد محیط اداری در مبلمان اداری بیشتر از زیبائی در دکوراسیون داخلی اداری مبلمان اداری اهمیت دارد. دکوراسیون زیبا وقتی آسایش افراد در آن لحاظ نشده باشد عملا آن اتاق را تبدیل به انباری یا فضایی بدون کارایی تبدیل می کند. محیط کار و استراحت کارمندان اگر مناسب وآرمش بخش نباشد دارای محیطی کسالت بار می شود. نقش مهم معماری و دکوراسیون داخلی اداری و مبلمان و صندلی اداری در واقع ایجاد محیطی آرام برای کار کارمندان است.


ویژگی ها

وییو و دید اتاق، نور طبیعی و انتخاب رنگ مناسب محیط اداری نسبت به نوع کاربری از آن محیط از دیگر خصوصیات معماری ساختمان اداری و مبلمان اداری و صندلی اداری از دیگر عواملی هستند که قبل از شروع طرح باید درنظر گرفته شود.این عوامل قسمت های ثابتی هستند که تغییر آنها پس از اتمام کار دیگر امکان پذیر نیست به همین خاطر ترکیب این عوامل را طوری باید انجام داد که از نکات مثبت این عوامل بهره برد.


سبک های معماری اداری


معماری اداری سبک های گوناگونی دارد که هر سبک بیان گر یک ایده و سلیقه است . این سبک ها عبارتند از مدرن . کلاسیک. فولدینگ. اسلامی . ارگانیک و....


تعاریف برخی ازسبک ها اداری:


دکوراسیون مدرن اداری :

یکی از اصل های دکوراسیون مدرن سادگی وسایل مبلمان اداری و صندلی های اداری است. در دکوراسیون مدرن هر چه مبلمان اداری و صندلی اداری کمتر باشد، جلوه زیبا تری دارد.

بیش از هر چیز سادگی و خلوتی مبلمان اداری و صندلی اداری مورد بررسی است و اغلب مبلمان اداری و صندلی اداری از رنگ‌های تیره استفاده می‌شود.


همچنین با دقت برانتخاب رنگ در مبلمان اداری و صندلی اداری میتوان به سبک مورد نظر نزدیک شد.


دکوراسیون کلاسیک اداری:


مبلمان اداری کلاسیک به فضا احساس شکوه و بزرگی و اعتبار می‌بخشد. دکوراسیونی جذاب و دل‌انگیز می سازد با نظم


همچنین باعث می شود برای مهمانان خود حس وارد شدن به مکانی دارای اعتبار وقدمت قابل اطمینان را فراهم سازد.


سبک فولدینگ اداری:


مبلمان اداری فولدینگ عمودگرایی و طبقات را مردود می داند و به جای آن افقی گرایی را مطرح می کند .در این سبک همه چیزمسطح می باشد


سبک اسلامی اداری:


هر طرح معماری و مبلمان اداری به سه عنصر اجتماعی بستگی دارد. 1


1جامعه ای که به آن طرح نیازمند است


2 شخص یا اشخاصی که از اجرای طرح پشتیبانی می کنند


3 معمارانی که طرح را اجرا می کنند.


اهمیت معماری اسلامی و مبلمان اداری اسلامی وقتی آشکار می شود, که بدانیم در ساخته های این دوره به کاربرد مادی و معنوی بناها که از مهمترین ویژگی های آن است توجه شده است.


سبک ارگانیک اداری:


معماری و مبلمان اداری فقط نوعی فعالیت یا رویداد یا قسمت های از دست سازها نیست حتی هنر صرف هم نیست . معماری و مبلمان اداری برای تمام امور انسانی بنیادی است و از همان آغازبدون آن امکان بوجود آمدن تمدن یا فرهنگی وجود نداشت. معماری اجتناب ناپذیروبی پایان و نیازاست .


منبع : مبلمان اداری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۵۸
kalej choubal

در انتخاب مبلمان اداری برای شرکت ها و سازمان ها و ادارات به این نکته باید توجه کرد که به خاطر رسمی بودن فضا راحتی مبلمان اداری اهمیت چندانی ندارد.


ایجاد حس رسمی و اداری بودن مکان تنها توسط مبلمان اداری امکان پذیر است.


در مورد چگونگی قرارگیری میز منشی و مبلمان اداری پرسنل یک مکان اداری باید به این موارد توجه نمود؟


میز منشی درادارات باید به تمام قسمت ها مسلط باشد نزدیک ورودی اتاق مدیریت باشد


میز منشی باید غیر قابل دسترس مراجعه کنندگان باشد


طریقه قرار گیری مانیتور منشی باید طوری باشد که مراجعه کنند به اطلاعات دسترسی نداشته باشند.


چیدمان مبلمان اداری باید به طوری باشد که مراجعه کننده به مکان های خصوصی دید نداشته باشد.


 منبع : مبلمان اداری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۰:۴۵
kalej choubal

1 - مقدمه مقاله :
در عصر حاضر می توان گفت که مردم و یک سازمان به واسطه شهروندان و کارکنانشان شناخته می شوند. پیشرفت یک سازمان ارتباط نزدیکی با سلامتی و تندرستی کارکنانش دارد. نیاز به توجه هر چه بیشتر به عوامل انسانی در هر سازمانی بدون شک جزو مهمترین اصول و معیارهای آن سازمان است، زیرا تمامی سازمان‌ها بدون استفاده از منابع انسانی، در واقع به معنی و بی‌اعتبار هستند فلسفه وجود شان به خطر می‌افتد. از طرفی نیروی انسانی ، کار و بهره وری ، تولید و صنعت واژه های هستند که با یکدیگر ارتباطی تنگاتنگ دارند. زمانی که سخن از بهره وری نیروی انسانی پیش می آید انسان به عنوان یک اپراتور یا بعنوان یک عامل حرکت و نیروی فعال مطرح می شود. بنابراین، دقت، سلامت و کارآیی افراد در مشاغل مختلف از حرف خدمات ، تحقیقات و آموزش گرفته تا کشاورزی و صنعت ، جزو عوامل مهم در بهره‌وری می باشدهمچنین از آنجا که حجم وسیعی از نیروهای کار، امور محوله خود را بصورت نشسته و با استفاده از صندلی انجام می دهند، طراحی و ساخت صندلی های ارگونومیک، نقشی عمده در ارتقای سطح سلامت کارکنان،کاهش صدمات جسمانی و افزایش بهره وری نیروهای کار دارند. با توجه به اهمیت موضوعات ارگونومیک در طراحی صندلی، شرکت های معتبر مانند

کالج چوب آل، نیلپر،لیو،آریکا،نظری،هلگر،اروند،رادسیستم،رایانه صنعت،پاندا

بعنوان شرکتی معتبر در طراحی و ساخت صندلی و مبلمان اداری که موفق به ساخت صندلی های بسیارمتنوع در زمینه اداری و هتل و رستوران به صورت ارگونومیک شده اند.

از سال های تحقیقات گسترده ای که در زمینه ارگونومی صندلی و مبلمان اداری انجام شده است. بر این اساس مطالعات جامعی بر روی ابعاد، عملکرد، کاربری، مواد اولیه و زیبایی صندلی های ارگونومیک با هدف تدوین استانداردهای ارگونومی در طراحی صندلی ها با کاربرد متنوع مدیریتی کارشناسی کارمندی انتظار دانشجویی مهندسی آزمایشگاهی هتلی رستورانی صورت گرفته است.

در حال حاضر شرکت معتبر در طراحی ساخت محصولات خود ارگونومی را بودن محصولات را رعایت و در مسیر ارتقاء سطح ارگونومیک کلیه محصولات خود حرکت می کند. در این مقاله ابتدا، مبانی علم ارگونومیک و فیزیولوژی نشستن و در ادامه پارامتر های مهم در طراحی صندلی های ارگونومیک مطرح و در انتها بطور خلاصه رویکرد شرکت معتبر در طراحی ساخت محصولات ارگونومیک بیان شده است.

2 - ارگونومی
یکی از مسائل مهم که در واحدهای صنعتی تولیدی ، فعالیت‌های کشاورزی، خدماتی، آموزشی حائز اهمیت می‌باشد این است که سلامت افراد در حد مطلوب حفظ شود و افراد قادر باشند در سایه بهداشت و ایمنی کار، به به وظایف محوله خود بپردازند. بی تردید انجام فعالیت های مختلف چه در قالب یک شغل صنعتی یا اداری و چه در زمان های غیرشغلی مانند فعالیت در منزل می تواند به نوعی باعث بروز آسیب های جسمانی گردد. جابجا کردن کالا و قطعات به طور ناصحیح، ایستادن یا نشستن های طولانی، کار با ابزارها ، اعمال نیرو و سایر موارد مشابه، عوامل خطرسازی را برای بروز صدمات اسکلتی  عضلانی مهیا می سازند. یکی از علومی که در این راستا توانسته است راهکارهای مناسب برای برقراری بهتر و شایسته شرایط فعالیت افراد و مناسب محیط های کار با نیازانسان ارائه دهد علم ارگونومی یا مهندسی عوامل انسانی است. ارگونومی دربرگیرنده ارتباط متقابل انسان با اطراف خود می‌باشد. در علم ارگونومی مباحث گوناگونی مطرح هستند که با بکارگیری آن ها می توان به نوعی مشکلات جسمانی و یا رفتاری کاربران را رفع میی نمایند در واقع هدف مهندسی انسانی رفع مشکلات افراد در حین انجام کار، تسهیل فعالیت‌ها و دستیابی به شرایط مطلوب‌تر می‌باشد. ارگونومی یا مهندسی عوامل انسانی علم اصلاح و بهینه سازی محیط ، مشاغل و تجهیزات است به گونه ای که سه فاکتور یاد شده با قابلیت ها و محدودیت های انسان تطابق داشته باشد و در این راستا نیز در پی حصول دو هدف اصلی است که عبارتند از ارتقاء سطح سلامت و همچنین بهره وری (صادقی 1379،Naeini2009)) با عنایت به تعریف اخیر دامنه ی عملکرد ارگونومی وسیع می باشد برای نمونه موارد زیر را می توان به عنوان بخشی از حیطه عملکرد ارگونومی تلقی نمود:
طراحی ایستگاه های کار ( نشسته، ایستاده، توام ) ، آنالیز ایستگاه های کار ، بررسی توانمندی افراد در مشاغل مختلف، طراحی سیستم های حمل دستی کالا ، بررسی نشانگرها و کنترل کننده ها، بررسی و طراحی ساخت ابزارهای دستی، بررسی ارتباط بین ضربان قلب و فعالیت، بررسی ارتباط بین خستگی و راندمان فردی، آنالیز سیستم انسان ـ ماشین ، بررسی چیدمان تجهیزات ، ماکرو ارگونومی ، آنتروپومتری و سنجش ابعاد بدنی ، حرکت شناسی مفاصل ، نوبت کاری.
در بین موارد پیش گفت، یکی از معمول ترین مواردی که در ارگونومی بحث می شود ، طراحی ایستگاه های کار است. در این مقاله سعی شده است نکات ارگونومی در ایستگاه های کاری نشسته با تاکید بر اصول ارگونومی در طراحی صندلی مورد دقت قرار گیرند. همچنین اقدامات پژوهشی در حال انجام با محوریت ارگونومی محصول تشریح گردد. به طور کلی نشستن یکی از حالت های معمول بدن چه در حین کار و چه در زمان های استراحت است و بی تردید چنان چه اصول ارگونومی در این وضعیت بدنی مورد بی توجهی قرار گیرد، پیامدهای زیادی را سبب می گردد.

3 - ایستگاه های کار و اصول طراحی آن ها
ایستگاه کار به مکانی گفته می شود که کاربر درآن محل و به کمک تجهیزات مربوطه مشغول کار می باشد. ایستگاه های کار می توانند ثابت و یا چندگانه و متغیر باشند در واقع یک فرد ممکن است در حین انجام کار، تنها در یک ایستگاه کار اشتغال داشته باشد و یا ممکن است به دلیل نوع فعالیت بین ایستگاه های کاری گوناگون جابجاگردد.
ایستگاه های کار را به گروه های مختلف تقسیم بندی می شوندکه عمده آن ها به قرار زیرند :
1- ایستگاه کار نشسته
2- ایستگاه کار ایستاده
3- ایستگاه کار نشسته - ایستاده
عدم تناسب ابعادی بین ایستگاه های کار و ابعاد بدنی کارنان یا اپراتورها و همچنین استفاده از میز و صندلی های نامناسب و غیر ارگونومیک می تواند باعث بروز خستگی زودرس و یا صدمات جسمانی آنها شود. خم شدن های بیش از حد و غیرلازم به دلیل کوتاه بودن بلندی سطح کار و یا کشیدگی عضلات شانه به دلیل بالا بودن سطوح کار، نمونه هایی از عدم تطابق ایستگاه های کار با اپراتورخواهند بود. همان گونه که اشاره گردید طراحی ایستگاه های کار یکی از مباحث مهم در ارگونومی می باشد و ایستگاه های کاری نشسته نیز از جمله مواردی هستند که میزان مواجهه با آن بسیار معمول و زیاد است. بخش عمده ای از کارهای روزانه افراد در حرف مختلف به صورت نشسته انجام می گیرد و نشستن های طولانی مدت و یا استفاده از صندلی های نامناسب به صدمات جسمانی می انجامد.

4- فیزیولوژی نشستن
ستون مهره ها در انسان دارای سه انحنای مشخص در نواحی گردن، پشت و کمر می باشد که در حالت ایستاده قوس های این سه بخش (در یک فرد سالم) به صورت طبیعی خواهد بود (شکل 1) اما در حالت نشسته شرایط متفاوت می شود. در واقع زمانی که بدن از وضعیت ایستاده به نشسته تغییر حالت می دهد، لگن خاصره می چرخد و این چرخش باعث کشیدگی در ناحیه کمر می شود و انحنای طبیعی کمر تغییر کرده و کشیده تر می گردد. شکل (2 ) حالت های مختلف نشستن را با حالت ایستاده از نظر تغییر شکل ستوان فقرات نشان می دهد. این مقایسه نشان می دهد که در تمامی حالات مختلف نشستن (شکل 2 - B,C,D,E) وضعیت انحنای ستون مهره ها در ناحیه ی کمری نسبت به حالت ایستادن (شکل 2- A) دارای شرایط نامناسب می باشد. با توجه به مورد اخیر عدم اعمال ملاحظات ارگونومیک در طراحی ایستگاه های کاری نشسته می تواند به ناراحتی های ستون مهره ها منجر گردد. در این خصوص طراحی صندلی متناسب با اصول ارگونومی از جایگاه ویژه ای برخوردار خواهد بود با توجه به مواردی از جمله شناخت آسیب های احتمالی مرتبط با کار، مهندسی آنتروپومتری و ضوابط طراحی بخش های اصلی صندلی متناسب با نوع کار ضرورت خواهد بود. بخشی از این موارد ذیلا به اختصار آمده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۳:۱۴
kalej choubal




محیط های اداری و فضای کاری از تجهیزات متفاوتی استفاده میکنند تا بتوانند بخشی از کار روزانه خود را از طریق این وسایل و تجهیزات انجام دهند. برخی از افراد هم بخشی از کار و فعالیت خود را در منزل انجام میدهند و یا اینکه یک اتاقی را در منزل به انجام کارهای اداری خود اختصاص میدهند. البته کار کردن در منزل متفاوت با کار در محیط کاری است. فضای اداری و کاری هم مثل فضای منزل نیاز به طراحی و دیزاین دارد با توجه به اینکه ساعاتی از روز را در محیط کار به فعالیت میپردازیم بنابراین طراحی زیبا و حرفه ای میتواند در روحیه ی کارمندان تاثیر گذار باشد .

برای دیزاین و طراحی یک محیط اداری باید بیش از همه سعی کنید این محیط را رسمی و در عین حال با خلاقیت و نوآوری طراحی کند. تفاوتی ندارد که این فضا کوچک باشد یا بزرگ باید سعی کنید به گونه ای این فضا را طراحی کنید که در عین مجهز بودن به همه ی امکانات با ورود مشتریان به این فضا انرژی مثبت و احساس خوب ایجاد شود.

وقتی که مشتریان یا دیگر همکاران شما در تجارتهای مختلف وارد فضای کاری شما میشوند در ابتدا طراحی محیط و جذابیت های آن مورد توجه خواهد بود بنابراین باید به دیزاین محیط کاری به اندازه ی دیزاین منزل توجه کنیم. برای طراحی یک فضای خوب کاری حتما استفاده از وسایل گران قیمت لازمه ی زیبایی محیط نخواهد بود بلکه بیش از همه باید طوری فضای کاری را طراحی کنید که هم در کارمندان و هم در مشتریان حس خوبی ایجاد کند. بنابراین چند راهکار ساده و خوب میتواند به طراحی یک محیط کاری کمک کند.

ایجاد نور کافی

نور کافی یکی از مهمترین نکاتی است که یک فضای کاری به آن نیاز دارد مخصوصا زمانی که فضای کاری شما پنجره ی کمتری دارد و نور طبیعی کمتری وجود دارد باید سعی کنید که فضا را روشن نگه دارید البته استفاده از نور طبیعی بسیار بهتر خواهد بود تا انجام کارهای و فعالیت های روزانه در فضای کاری با وجود نور کافی آسان تر باشد.

استفاده از میز و صندلی مناسب

اغلب میز و صندلی هایی که در فضای کاری استفاده میشوند مخصوص اداره ها هستند اما خوب است برای مشتریان خود و یا افرادی که به شرکت شما مراجعه میکنند یک بخش ورودی را در نظر بگیرید و از مبل یا صندلی راحتی استفاده کنید تا پذیرایی از مشتریان راحت تر باشد و بیشتر آنها را جذب کند. میز و صندلی را که در فضای کاری استفاده میکنید با دیگر صندلی ها در اتاقها یا قسمت های دیگر از لحاظ رنگ و طراحی هماهنگ کنید تا محیط کاری شما زیبا تر باشد.

استفاده از رنگ ها

رنگ ها نقش مهمی در ایجاد انرژی مثبت در یک فضای کاری دارند سعی کنید ترجیحا از رنگ های ملایم استفاده کنید و رنگهایی که از خود نور تولید میکنند مثل لیمویی، سفید و رنگ های روشن که برای دیوارهای فضا میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند. هر چقدر که بیشتر از رنگهای ملایم استفاده کنید فضای کاری شما بزرگتر جلوه میکند.

تجهیزات و تکنولوژی

در تمامی فضاهای کاری از لپ تاپ، دستگاه فکس و... استفاده میشود اما خوب است که این تجهیزات را به روز کنید تا استفاده از آنها و کاربرد آنها بیشتر شود و هم اینکه بتوانید بیش تر از قبل از آنها استفاده کنید. خوب است که از جدیدترین وسایل و تجهیزات در محیط کاری خود استفاده کنید تا میزان کیفیت کار شما هم افزایش یابد.

 مبلمان اداری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۲:۴۵
kalej choubal